Vester Torup - Bulbjerg --- Horsens OK klubtur (13/06/2015)
Map/area: Vester Torup - Bulbjerg
Fint løb i afvekslende terræn. Mange af posterne var svært tilgængelige i tæt fyrrekrat eller oppe på en bakketop eller nede i et hul. - Havde fordel af at følges med Mogens ca 3/4 af banen. Ved post 16 slap heldet/koncentrationen dog næsten op. -- Var meget i tvivl om jeg fra post 15 skulle søge mod NV til det åbne område og så finde post 16 ved en kompaskurs derfra. Besluttede dog at følge stien mod vest. Søgte desværre lidt for tidligt ind mod posten og fandt den derfor ikke i første omgang. Besluttede så at gå/kravle ud til det åbne område. Herefter fandt jeg den heller ikke og havde faktisk opgivet, hvorefter jeg pludselig fik øje på posten 15 m væk. --- Da der ikke var mere orienteringsenergi tilbage, løb jeg bare "udenom" ned til post 17. --- Trods truende monsterregn i ugen op til løbet, forblev det tørvejr. Til gengæld var der myg i hobetal.
Ann : Til post 16 kunne du jo også have taget den formodentlig meget tydelige lavninger, som gik i en stor bue ud fra stien lige hen mod posten. Tror det var det Mogens forsøgte. Lidt svært helt at se på hans kort.
Gert: En stor udfordring fra post 15 var, at terrænet var meget kuperet og forekom urskovtæt. Første indskydelse var at tage stien mod NV op til det åbne område. Tætheden gjorde imidlertid , at stien ikke umiddelbart kunne skimtes. Efter nogen tøven kravlede jeg så op til den vestlige ret utydelige sti. -- Hvis jeg skulle gøre det om i dag, så ville jeg forsøge at gå så direkte på posten som muligt og være meget obs på afstanden. Det var trods alt kun ca 200 m.
Finn: Jeg ville også have taget stien vestpå for at komme så tæt på posten som muligt med "sikkert" udgangspunkt. Derefter orientere efter kurverne, være meget omhyggelig med retningen og afstanden. Du løber ca 3 gange for langt, og det ser ud som om du ikke har helt styr på hvor du er ,da du går ind mod posten. Da du har forladt stien skal du observere, du løber ned i en lavning, se på kortet hvor du er, og få korrigeret retningen.
Når man sidder hjemme er det nemt, men prøv at orientere dig frem, i dette terræn ved hjælp af kurverne.
Ann : Ja, med andre ord, den svære kunst at have kortkontakt og styr på kurverne i et sådant område. Men du har helt ret, Finn, det er altid nemmere hjemme i sofaen.

Vester Torup - Bulbjerg --- Horsens OK klubtur (13/06/2015) Vester Torup - Bulbjerg --- Horsens OK klubtur (13/06/2015)